Zichtbaar online, de basis
Zichtbaarheid, jezelf laten zien. Het zijn van die woorden die je steeds vaker hoort en leest. En ja, uiteraard komt het voor in de naam van mijn bedrijf, want voor een ondernemende vrouw is het een belangrijk deel van het ‘ondernemen’.
Ik deel in deze blog 25 tips en ideeen met je, voor meer zichtbaarheid op social media. Er zitten vast veel bekende tussen, maar gebruik je ze ook?
Zichtbaarheid op social media start met jou
Natuurlijk start het met een goede profielfoto. Eentje die kwalitatief goed is, waar je op staat als jezelf (wel handig als een klant je ontmoet en herkent) en die enigszins professioneel is (nee, dus niet die vakantiefoto waar je zo lief over je glas wijn heen lacht). Het best laat je je profielfoto’s maken door een goede fotograaf.
Vervolgens zorg je dat je bio en de overige profielgegevens actueel en uitnodigend zijn voor jouw potentiele klant. Laat hier zowel wat van je bedrijf, als van jezelf zien. Want jij bent tenslotte je bedrijf!
De combinatie van je profielfoto en je bio zorgen er vaak voor dat je nieuwe volgers krijgt. Besteed hier dus echt even aandacht aan!
Zichtbaar, maar wel ‘op maat’
En dan is het zaak om regelmatig te posten, zodat je volgers je gaan leren kennen. En je uiteindelijk gaan vertrouwen, waardoor de beslissing om klant te worden steeds makkelijker wordt.
Social media kanalen: denk om de verschillen
Voor de verschillende sociale media creëer je vaak (maar dat hoeft niet altijd natuurlijk!) verschillende berichten, met vaak een andere ‘tone of voice‘.
LinkedIn is over het algemeen wat zakelijker, daar deel je meestal geen vakantiefoto’s. Op twitter is kort en krachtig de methode. Hier kun je best persoonlijk, tussen wat zakelijkere berichten door. Herhaling werkt hier ook prima, want de tweets vervliegen snel. Op Instagram is beeld het allerbelangrijkst en hier kun je als je dat wilt, je eigen stijl op je tijdlijn ontwikkelen. Je Facebookpagina is een combinatie van zakelijk waarin je wel heel goed jezelf kunt laten zien.
Op alle social media is interactie (en verbinding) het doel.
Realiseer je dat je volger op facebook vaak juist voor de fun (ontspanning) door de tijdlijn scrollt. Zorg dus ook dat er wat te beleven valt. Social media zijn – in eerste instantie – niet om rechtstreeks te verkopen. Als kan dat natuurlijk wel, als er eenmaal een band is met je volgers.
Maar wat post je dan?
Kies een paar van onderstaande ideeen en start daar mee. Laat je inspireren!
- plaats een inspirerende quote (daar maak je natuurlijk een mooi plaatje van!)
- deel handige tips & trics
- geef een kijkje achter de schermen (van je bedrijf of in je leven)
- deel een foto van iets wat jou inspireert
- plaats een foto van de dag, voor een bepaalde periode of altijd… (bijvoorbeeld rondom een thema)
- zet iemand anders (een collega ondernemer) in het zonnetje
- deel een herinnering uit het verleden (throwback thursday)
- plaats een foto van het boek wat je aan het lezen bent
- deel een blog of artikel van jezelf (met een plaatje en/of een link naar je website)
- of juist een interessant blogartikel van een ander
- vertel over je missie of visie
- stel een klant voor en vertel over haar verandering
- plaats af en toe iets met humor, haak bijvoorbeeld in op de actualiteit
- of zorg juist voor ontspanning (bijvoorbeeld een puzzeltje)
- maak een selfie en laat zien waar je bent of wat je doet
- stel een vraag (dan leer jij direct je volgers kennen)
- vraag je volgers advies / laat ze kiezen tussen verschillende opties (welk logo vind jij het mooist?)
- introduceer je nieuwe dienst of produkt
- behandel je ‘veelgestelde vragen’, de vragen die je (potentiële) klanten je stellen
- deel een inspirerend ‘viraal bericht’ met natuurlijk jouw eigen commentaar erop
- plaats ‘vul in’ berichtjes, een ‘maak deze zin af’, of vraag om ‘een onderschrift bij een foto’
- laat zien dat jij ‘ook maar een normaal mens bent’, dus af en toe ook dipje of een uitdaging hebt
- plaats een foto van jezelf in actie
- zet volgers in de spotlight (deel een van hun berichten)
- organiseer een wedstijdje of prijsvraag (maar let wel op de spelregels van social media
Maar pas op met al die inspiratie, want de mogelijkheden zijn onbeperkt. Dit is slechts een begin! Laat je creativiteit vloeien, en creëer er fijn op los. De komende zomerperiode is daar heel geschikt voor!
Plan vooruit!
Fijn om te weten dat je op vrijwel alle social media ‘vooruit kunt werken’, door een planningtool te gebruiken.
Op je facebookpagina kun je berichten rechtstreeks vooruit inplannen, ook voor op je gekoppelde Instagram account (dat is ook mijn advies, gebruik voor facebook liever geen externe planningstool, dat ‘bestraft’ Facebook met een slechtere zichtbaarheid van je berichten). Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden waar je meerdere social media tegelijk mee kunt plannen, zoals bijvoorbeeld hootsuite, buffer, meet edgar, etc. Elke tool heeft zijn eigen voor en nadelen, dus check wat voor jouw werkt en ga aan de slag!
Bonustip
Vergeet ook vooral je CTA (Call to Action) niet in je berichten. Natuurlijk hoeft dat niet altijd, maar vraag gewoon eens letterlijk wat je volgers vinden, denken, willen en laat ze reageren. Of, vraag ze te klikken op je link om naar je blog te gaan of je weggever te downloaden (stond die al in het lijstje? Een bonus dus!)
Hopelijk heb ik je weten te inspireren om ook op social media wat zichtbaarder te worden?
Als je het leuk vindt, mag je me natuurlijk altijd uitnodigen om je pagina een like te geven, of mee te kijken. Stuur me dan even een berichtje of mail?
Ik zou het gaaf vinden als je me laat weten wat je van deze blog vindt. Laat hieronder gerust je reactie achter.
Heb jij nog andere goede tips voor een leuke of inspirerende post, deel je het dan hieronder in de comments?
Tot ziens op social media!