Als je zichtbaar wilt worden als ondernemer, is het ook belangrijk om je online te laten zien. En dan bedoel ik op de juiste manier te laten zien, bijvoorbeeld op social media.

Zichtbaar online, de basis

Natuurlijk start het met een goede profielfoto. Eentje die kwalitatief goed is, waar je op staat als jezelf (wel handig als een klant je ontmoet en herkent) en die enigszins professioneel is (nee, dus niet die vakantiefoto waar je zo lief over je glas wijn heen lacht). Het best laat je je profielfoto’s maken door een goede fotograaf.

Vervolgens zorg je dat je bio en de overige profielgegevens actueel en uitnodigend zijn voor jouw potentiele klant. Laat hier zowel wat van je bedrijf, als van jezelf zien. Want jij bent tenslotte je bedrijf!

De combinatie van je profielfoto en je bio zorgen er vaak voor dat je nieuwe volgers krijgt. Besteed hier dus echt even aandacht aan!

En dan is het zaak om regelmatig te posten, zodat je volgers je gaan leren kennen. En je uiteindelijk gaan vertrouwen, waardoor de beslissing om klant te worden steeds makkelijker wordt.

 

Social media kanalen: denk om de verschillen

Op de verschillende sociale media plaats je verschillende berichten, met vaak een andere ‘tone of voice‘.

Op LinkedIn blijf je wat zakelijker, daar deel je over het algemeen geen vakantiefoto’s. Op twitter is kort en krachtig de methode. Hier kun je best persoonlijk, tussen wat zakelijkere berichten door. Herhaling werkt hier ook prima, want de tweets vervliegen snel. Op Instagram is de foto het allerbelangrijkst en hier kun je als je dat wilt, je eigen stijl op je tijdlijn ontwikkelen. Je Facebookpagina is een combinatie van zakelijk waarin je wel heel goed jezelf kunt laten zien.
Op alle social media is interactie (en verbinding) het doel.
Realiseer je dat je volger op facebook vaak juist voor de fun (ontspanning) door de tijdlijn scrollt. Zorg dus ook dat er wat te beleven valt. Social media zijn – in eerste instantie – niet om rechtstreeks te verkopen. Als kan dat natuurlijk wel, als er eenmaal een band is met je volgers.

Maar wat post je dan?

Hieronder een aantal voorbeelden die prima kunnen werken op Facebook. Een deel ervan is uiteraard ook te gebruiken op andere media. Doe er je voordeel mee!

  1. plaats een inspirerende quote (daar maak je natuurlijk een mooi plaatje van!)
  2. deel handige tips & trics
  3. geef een kijkje achter de schermen (van je bedrijf of in je leven)
  4. deel een foto van iets wat jou inspireert
  5. plaats een foto van de dag, voor een bepaalde periode of altijd… (bijvoorbeeld rondom een thema)
  6. zet iemand anders (een collega ondernemer) in het zonnetje
  7. deel een herinnering uit het verleden (throwback thursday)
  8. deel een foto van het boek wat je aan het lezen bent
  9. deel een blog of artikel van jezelf (met een plaatje en/of een link naar je website)
  10. of juist een interessant blogartikel van een ander
  11. vertel over je missie of visie
  12. stel een klant voor en vertel over haar verandering
  13. plaats af en toe iets met humor, haak bijvoorbeeld in op de actualiteit
  14. of zorg juist voor ontspanning (bijvoorbeeld een puzzeltje)
  15. maak een selfie en laat zien waar je bent of wat je doet
  16. stel een vraag (dan leer jij direct je volgers kennen)
  17. vraag je volgers advies / laat ze kiezen tussen verschillende opties (welk logo vind jij het mooist?)
  18. introduceer je nieuwe dienst of produkt
  19. behandel je ‘veelgestelde vragen’, de vragen die je (potentiële) klanten je stellen
  20. deel een inspirerend ‘viraal bericht’ met natuurlijk jouw eigen commentaar erop
  21. plaats ‘vul in’ berichtjes, een ‘maak deze zin af’, of vraag om ‘een onderschrift bij een foto’
  22. laat zien dat jij ‘ook maar een normaal mens bent’, dus af en toe ook dipje of een uitdaging hebt
  23. plaats een foto van jezelf in actie
  24. zet volgers in de spotlight (deel een van hun berichten)
  25. organiseer een wedstijdje of prijsvraag

Maar pas op met al die inspiratie, want de mogelijkheden zijn onbeperkt. Dit is slechts een begin! Laat je creativiteit vloeien, en creëer er fijn op los. De komende zomerperiode is daar heel geschikt voor!

Plan vooruit!

Fijn om te weten dat je op vrijwel alle social media ‘vooruit kunt werken’, door een planningtool te gebruiken.

Op je facebookpagina kun je berichten rechtstreeks vooruit inplannen (dat is ook mijn advies, gebruik voor facebook liever geen externe planningstool, dat ‘bestraft’ Facebook met een slechtere zichtbaarheid van je berichten). Voor bijvoorbeeld Instagram kun je gebruik maken van Later (je plant je post in, en ontvangt een berichtje op je telefoon om het op dat moment te plaatsen. Instagram staat nog geen geautomatiseerde vooruitplaatsing toe). Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden waar je meerdere social media tegelijk mee kunt plannen, zoals bijvoorbeeld hootsuite, buffer, meet edgar, etc. Elke tool heeft zijn eigen voor en nadelen, dus check wat voor jouw werkt en ga aan de slag!

 

Bonustip

Vergeet ook vooral je CTA (Call to Action) niet in je berichten. Natuurlijk hoeft dat niet altijd, maar vraag gewoon letterlijk wat je volgers vinden, denken, willen en laat ze reageren. Of, vraag ze te klikken op je link om naar je blog te gaan of je weggever te downloaden (stond die al in het lijstje? Een bonus dus!)

 

Hopelijk heb ik je weten te inspireren om ook op social media wat zichtbaarder te worden? Als je het leuk vindt, mag je me natuurlijk altijd uitnodigen om je pagina een like te geven, of mee te kijken. Stuur me dan even een berichtje of mail?

Ik zou het gaaf vinden als je me laat weten wat je van deze blog vindt. Laat hieronder gerust je reactie achter.

Heb jij nog andere goede tips voor een leuke of inspirerende post, deel je het dan hieronder in de comments?

Tot ziens op social media!

 

w

Samen aan de slag met het creëren van posts en andere visuele content? Of heb je juist behoefte aan concretere tips? Kijk op Keukentafelsessie of mail me met je vraag. Dan beantwoord ik die in een volgende blog of social media post.

Pin It on Pinterest

Share This